Věříš, věřím, věříme…
existuje nevěřící člověk?Možná si teď myslíte, že se tento článek bude týkat náboženství – příliš se nepletete, ale víra přeci není jen otázkou náboženství, nebo ano?
Jak podotkl jeden můj velice dobrý kamarád: „Víra je stará jako lidstvo samo, církev a náboženství ne.“ Měl pravdu, alespoň já s ním musím souhlasit. Víra je jen naše a nikdo nám ji nevezme. Církev je pak jakési sdružení snažící se lidem diktovat co je v jejich víře správné.
Víra se samozřejmě netýká pouze Boha i když si mnoho lidí při slově víra Boha vybaví. Víra může mít totiž mnoho aspektů.
Můžeme věřit sami sobě. Věřit na lásku, na to, že se nám něco podaří…
Nedovedu si představit, že by existoval někdo, kdo by nevěřil…ať už by to bylo na cokoliv nebo v cokoliv. Znáte snad někoho takového?
Ještě bych se ráda pozastavila nad jedním aspektem, který souvisí s církví. Počet lidí hlásících se k nějaké církvi podle různých průzkumů klesá – což by znamenalo, že se počet ateistů zvyšuje (což dle mého názoru není tak úplně pravda). Moje otázka zní – opravdu tolik lidí nevěří v Boha? Nebo v něj věří, ale nechtějí být omezováni nesmyslnou církví, která stále něco přikazuje nebo zakazuje… Jak si můžeme být jisti, že církev je ústy Božími a ne Bůh ústy církve??
A v co věříte vy? V Boha? Sebe? Jste příslušníky nějaké církve? Jste se svoují přílušností k církvi spokojeni?
Ještě bych ráda podotkla, že jsem někde zaslechla (nechtějte vědět kde, nemám totiž nejmenší tušení), že věřící prý žijí déle… Tak to má většina z nás asi dobré vyhlídky (i když se to sdělení zřejmě týkalo věřících v Boha) :-);-)
A na závěr jedna malá předvánoční anketka…:-)
Pár dotazůNení to náhodou spíše tak, že církve obecně sddružují lidi s podobnou vírou? Nikdo Ti přece dnes již nemůže nutit nebo zakazovat v něco věřit a jakoukoli církev dnes můžeš svobodně opustit. Tak jakápak diktatura?
To je jako kdybys tvrdila, že turistický kroužek nutí lidi stát se turisty. Ne on pouze sdružuje lidi s podobnými zájmy.
Naopak i v těch nejortodoxnějších církvích existují různé názorové směry a platformy, jejichž příslušníci mezi sebou vzájemně diskutují.
Myslím, že by stálo za to si o tom něco málo zjistit. Jde rozhodně o zajímavé záležitosti. A také by Tvé články získaly úplně jiné kvality, když si o něčem zjistíš předem nějaké informace, než o tom začneš psát.
Mohla bys mi, prosím, definovat svou víru v Boha? Tedy popsat v jakého Boha vlastně věříš?
Nezlob se na mne, prosím, ale mám pocit, že se občas necháš příliš unášet předsudky.
Pokles věřících ve světě má spíše souvislost s nárustem sobeckosti a pokrytectví, které se ve své podstatě neslučuje s programem žádné církve.
VěřímZajímavé téma článku! Ano, taky jsem si hned myslela, že to bude o náboženství. Docela mé překvapilo, jak jsi zaujatá proti církvi. Copak to? No, pokud tě to zajímá, tak já věřím v lásku a své přátele a taky v to, že dokážu víc, než si myslím, stačí, aby mě někdo trošku podporoval.
To AugustusNesouhlasím s tebou skoro v ničem, co zde píšeš, ale nebudu se hádat. Ale znám spoustu super lidí, kteří rozhodně nejsou ani sobečtí, ani pokrytečtí a s církví nemají nic společného, takže si nemyslím, že by to bylo tím.
To AugustusPokud se Veber nechává unášet předsudky, zajímalo by mě čím se nechává unášet církev (římskokatolická) například v otázce antikoncepce? Ó ano, už vím, tím hlasem shůry!:-) Je pravda, že církev už není zločinecká organizace jak tomu bylo před několika staletími, ale to že je skostnatělá a není schopna dát mladým lidem něco nového a přínosného pro život, to je pravda.
Kázání opravdu stojí za to. Poslouchat například jak kněz nadává na Madonu, to je fakt síla, víc už mě pobaví snad jen když zahlédnu titulní stránku Blesku:-)
Pokrytectví je nutnou podmínkou fugování většiny církví, stačí jen vzpomenout na to kolikrát církev měnila názory na různé věci (sluneční soustava; nejdříve někoho upálí, pak ho prohlásí za svatého atd…).
A sobeckost? Myslím že v otázce církevních restitucí se církev také nechovala s pokorou kterou vyžaduje od svých oveček.
Ale samozřejmě že zarputilý zastánce církve si najde argumenty, jak jí hájit. Jenže Veber ač věřící, není ani hluchá ani slepá a dokonce narozdíl od jiných věřících přemýšlí o tom, co se jí církev snaží natlouct do hlavy.
V Boha verim, ale presne a jen po svem. ackoliv jsem pokrten jako katolik nemyslim si, ze zrovna katolicka cirkev je mi blizka… ale v boha verim, do kostela si obcas zajdu a to jen kvuli sobe. kvuli te atmosfere, protoze si myslim, ze pokud nejaky buh je a plati pro nej to, ze je tak mocny, ze me dokaze vysliset kdekoliv, nemusim tedy proto do kostela. viru nosim uvnitr sebe a to daleko dulezitejsi nez chozeni do kostela, kazani nebo zpoved. neverim tomu, ze me zachrani nejaka motlitba ci co. dulezite je chtit napravit sve chyby, popr jich litovat. a v tomto smeru se asi vymykam desateru atp. protoze jsem uz peknych par hrichu porusil a nekterych ani v nejmensim nelituji. jak rikam, je to v cloveku nikoliv v cirkvy. proto ja verim, ale po svem.
Poznámky a dotazRád bych věděl, co konkrétně cítíte jako nedostatek Církve římskokatolické či církví obecně. Mnoho konkrétního toho vyjádřeno nebylo.
2 Gembi
k antikoncepci – uční o antikoncepci nutně navazuje na clou sexuální morálku, s níž asi nesouhlasíš vcelku, jestli se nepletu (žádný předmanželský sex, žádné homosexuální styky…), v tomto světle a pro tebe omezení antikoncepce musí být nepochopitelné.
K restitucím – Není sobecké žádat o vrácení vlastního majetku, jseš snad jiného názoru?
K církvi obecně – existuje obecná pravda uznávaná všemi soudnými lidmi, že církev je společenství hříšníků a jako taková se dopuští chyb, nědky i velice zásadních
2 frost
Nemyslíš, že jestli tě Bůh (ve kterého věříš) stvořil, tak má právo od tebe něco požadovat? Co pro něj děláš? Jaké závěry z existence Boha vyvozuješ? Existuje totiž nemalá sorta lidí, kteří věří v Boha, aby mohli věřit v život po životě, jak se tomu moderně říká. Věří v Boha, protože je to pro ně snesitelnější, než kdyby nevěřili. Patříš k této skupině?
Sexuální morálkaTo Mat: Nejsem proti sexuální morálce, jenže já si pod ní představuji partnerskou věrnost a nepromiskuitní chování. Nepovažuji za nemorální předmanželský sex a už vůbec ne homosexuální styky mezi osobami, které mají takovou sexuální orientaci. Homosexualita není nic nemravného, každý rozumný člověk to ví, jen církev stále tvrdí něco jiného.
Co se týká antikoncepce, církev přece jednu metodou schvaluje a to je metoda plánovaného rodičovství? A antikoncepce to je, protože jejím cílem je zjistit, kdy bude žena neplodná a vyhnout se tak početí. Ovšem je to metoda velmi nedokonalá a pro ženu poměrně nedůstojná (pravidelné měření bazální teploty). Pokrytectví církve spočívá v tom, že ona jiné metody zakazuje a odsuzuje jako nemorální.
Každý se dopouští chyb, ale problém církví obecně je ten, že nepřipouští diskuzi, všichni už vědí, že země obíhá kolem slunce, ale církev bude tvrdit opak. Stejně tak to je i s antikoncepcí a homosexualitou. Tímto přístupem totiž ztrácí nejen podporu veřejnosti obecně, ale i podporu svých stoupenců. Vím o věřících, kteří prostě antikoncepci používají, ač jim to jejich církev zakazuje, ale prostě si nemohou dovolit mít 10 dětí!